flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судді Нововоронцовського районного суду Херсонської області обговорили питання оптимізації мережі судів України

06 грудня 2017, 15:56

РІШЕННЯ

зборів суддів Нововоронцовського районного суду Херсонської області № 15

 

23.11.2017 року                                                                                                                      смт. Нововоронцовка

 

За результатами вивчення документів, наданих Державною судовою адміністрацією України № 8-13695/17 від 17.11.2017 року щодо оптимізації мережі судів, відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Положення про збори суддів Нововоронцовського районного суду Херсонської області та на виконання Рішення XIV позачергового з’їзду суддів України від 13.11.2017 року, збори суддів, -

ВСТАНОВИЛИ:

Проаналізувавши та обговоривши надіслані матеріали щодо оптимізації мережі судів Херсонської області, вважаємо за необхідне висловити зауваження та надати власну пропозицію з поясненнями та обґрунтуваннями.

 Державна судова адміністрація України пропонує створити Великоолександрівський окружний суд Херсонської області на базі Великоолександрівського районного суду, Високопільського районного суду та Нововоронцовського районного суду Херсонської області в межах районів, на які поширювалась юрисдикція даних судів. Вважаємо, що позиція Державної судової адміністрація України, щодо утворення Великоолександрівського окружного суду Херсонської області на базі вищевказаних судів Херсонської області, не обґрунтована та не є оптимальною для оптимізації.

Процес оптимізації мережі судів України або укрупнення судів повинен розпочинатись з прийняття нормативно-правової бази з зазначеного питання та обов’язково мати кінцеву мету. Для досягнення кінцевої мети - справедливий та якісний розгляд суддею України судової справи в розумні строки, потрібно розробити, обговорити та затвердити завдання з поетапною хронологією їх виконання.

На сьогоднішній день, нажаль, процес оптимізації мережі судів України, відповідно до проекту Державної судової адміністрації України, не прийнятний, оскільки він завчасний та не враховує наступні важливі фактори:

  1. Відсутність законодавчої ініціативи з процесу оптимізації мережі судів України.
  2. Діючий адміністративно-територіальний устрій України та відсутність проведення відповідної реформи.
  3. Проведення реформи з децентралізації влади України та утворення нових громад.
  4. Дотримання основного принципу правосуддя – доступність.
  5. Перебування частини території України (Донецька, Луганська області та АРК) непідконтрольній владі України, як тимчасово окуповані території, проведення АТО.
  6. Зміна соціально-економічних факторів із року в рік пливає на кількість надходження справ до суду.
  7. Відсутність затвердженої базової моделі окружного суду, що буде включати в себе мінімально можливу кількість суддів для здійснення правосуддя та відповідно кількість працівників апарату суду.
  8. Відсутність методики оптимізації видатків державного бюджету для забезпечення діяльності судів України.
  9. Відсутність затвердженої методики розрахунку навантаження на суддю, з обов’язковим врахуванням показника якості розгляду справ суддею.

Відповідно до діючого законодавства, а саме ч.1 статті 21 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що місцевими загальними судами є окружні суди, які утворюються в одному або декількох районах чи районах у містах, або у місті, або у районі (районах) і місті (містах). Виходячи з наведеного, можливо зробити висновок, що округ (територія на яку поширюється юрисдикція місцевого загального суду) являє собою: один район або декілька районів, або райони в місті, місто, один район чи декілька районів з містом (містами). Округ, як одиниця територіального устрою, в Україні не існує.

Згідно ч.4 статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що підставами для утворення чи ліквідації суду є зміна визначеної цим Законом системи судоустрою, необхідність забезпечення доступності правосуддя, оптимізації видатків державного бюджету або зміна адміністративно-територіального устрою. В діючому законодавстві відсутня вимога про те, що утворення суду має відбуватись виключно шляхом укрупнення діючих судів шляхом створення окружних судів на декілька районів.

В ч. 5 статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» вказано, що утворення суду може відбуватися шляхом створення нового суду або реорганізації (злиття, поділу) судів.

Будь-які фінансові або соціально-економічні розрахунки або інші обґрунтування щодо створення Великоолександрівського окружного суду Херсонської області для оптимізації видатків державного бюджету, тобто, для реального їх скорочення або можливого збільшення, відсутні та відповідно не надавались суддям Херсонської області для їх обговорення та висловлення своєї позиції з приводу оптимізації мережі судів.

Якщо мета оптимізації судів України є необхідністю для скорочення видатків бюджету, то в разі успішного запровадження проекту Державної судової адміністрації України очевидно, що видатки будуть тільки збільшуватись та однозначно постане питання економічної доцільності.

Наприклад, розглянемо ситуацію коли відбудеться розподіл судової справи  між всіма суддями новоутвореного окружного суду, що будуть розміщенні у різних, достатньо віддалених одне від одного приміщеннях. Для виконання своїх повноважень судді будуть змушені їздити в різні приміщення суду, розташовані в населених пунктах окремих районів, що буде вже відрядженням з необхідністю компенсації витрат на проїзд, добових та навіть на можливе проживання. Витрати такого характеру будуть постійними та значними. Крім того, такі ситуації призведуть до втрати процесуального часу для розгляду інших судових справ, і як наслідок – порушення засад розумних строків та перешкоджання здійсненню правосуддя та доступу до нього.  Також постає питання придбання службового транспорту, що також призведе до значних витрат бюджетних коштів, оскільки більшість судів України не забезпечене службовим транспортом та, в свою чергу, водієм – як додатковою штатною одиницею. Питання створення додаткових кабінетів для суддів та забезпечення необхідними засобами для роботи також залишається відкритим.

Здійснення документообігу між судами, що будуть входити до складу окружного суду, як в електронній формі, так і в паперовій призведе також до збільшення видатків бюджету та збільшення навантаження на працівників суду, та призведе до нераціональності використання ними робочого часу.

Судові витрати, пов’язані з явкою до суду, залученням свідків, експертів тощо, які можуть компенсуватися за рахунок державного бюджету, значно виростуть, оскільки транспорте сполучення по всій Україні не відповідає умовам для вчасного прибуття до суду або взагалі відсутні прямі транспортні сполучення.

Отже, вважаємо, що на сьогоднішній час збільшення видатків бюджету для проведення оптимізації мережі судів України, відповідно до проекту Державної судової адміністрації України, як судів Херсонської області, так і всіх судів  України є недоцільним та може призвести до непередбачених наслідків або навіть зупинки здійснення правосуддя в Україні.

В сьогоднішніх реаліях в Україні можливо створити окружний суд лише на базі існуючого та функціонуючого одного районного, одного міськрайонного, одного міського тощо. Наприклад, утворення Нововоронцовського окружного суду Херсонської області можливе на основі Нововоронцовського районного суду Херсонської області.

В майбутньому, після виключення негативного впливу всіх важливих факторів для успішного проведення оптимізації мережі судів України, за умови відновлення територіальної цілісності батьківщини, та за умови сталого показника зростання економіки України, можливо буде утворити окружні суди, юрисдикція яких буде поширюватись на декілька районів, міст тощо. Наприклад, створення Нововоронцовського окружного суду Херсонської області, юрисдикція якого буде поширюватись на Нововоронцовський, Високопільський та Великоолександрівський райони Херсонської області.

До переваг Нововоронцовського районного суду Херсонської області як центру створення Нововоронцовського окружного суду Херсонської області вже сьогодні можна віднести:

  1. На балансі суду перебувають 2 окремі будівлі, загальною площею 620 м. кв., що позитивно посприяє збільшенню штатної чисельності суддів, апарату суду та їх розміщення. На даний час будівля не використовується судом та здається в оренду.
  2. Суд знаходиться біля Нововоронцовського автовокзалу, що сприятиме швидкому та вчасному прибуттю громадян до суду.
  3. Через смт. Нововоронцовка проходить автомагістраль державного значення Т-04-03 (Марьянске - Берислав), що є однією з основних шляхів сполучення населених пунктів Херсонської області. В 2017 році розпочато капітальний ремонт автодороги, закінчення ремонту заплановано до кінця 2018 року. Покращення якості дорожнього покриття призведе до збільшення рейсових автобусів, що в свою чергу покращить автосполучення з населеними пунктами області.
  4. В смт. Нововоронцовка наявний відділ прокуратури, відділ поліції та ІТТ, а також районна лікарня. Відповідно до медичної реформи, в 2018 році в районній лікарні заплановано розпочати процес реорганізації з метою покращення надання медичної допомоги, що має на меті збільшення кількості лікарів та відділень, а також заплановано проведення капітального ремонту будівель та благоустрою прилеглої території.
  5. ПАТ «Укртелеком», як основний провайдер послуг Інтернет забезпечив жителів смт. Нововоронцовка оптоволоконним підключенням, що сприяє покращенню надання послуг та стабільності зв’язку.
  6. Інша розвинена інфраструктура.

Вважаємо за необхідне зауважити, що думка громади дуже важлива з питання ліквідації судів України, адже відсутність публічного обговорення, висвітлення позицій органів влади в засобах масової інформації до майбутніх дій з зазначеного питання, та проведення судової реформи в цілому може призвести до обурення громадськості, а це в свою чергу миттєво вплине на рівень невдоволення як судовою владою, так і іншими гілками влади.

Обурення громадськості недоброзичливі суб’єкти або групи, з метою порушення територіальної цілісності України, підриву авторитету влади та завдання збитків державі, можуть використати для створення провокацій та різних сутичок між громадянами України.

Отже, оптимізація судів України є дуже складним процесом, на який можуть пливати дуже багато факторів, і в разі проведення невдалої або нерозумної оптимізації мережі судів, можна очікувати виникнення негативних наслідків в суспільстві.

Враховуючи вищевикладене, збори суддів,-

ВИРІШИЛИ

  1. В повній мірі підтримати Рішення XIV позачергового з’їзду суддів України від 13.11.2017 року, в тому числі:
    • Визнати недостатніми діями Державна судова адміністрація України з інформаційної політики щодо доведення до громадськості та суддів України проведеної роботи з оптимізації кількості судів та суддів під час підготовки до процедур реорганізації, ліквідації місцевих судів та утворення місцевих окружних судів.
    • Визнати, що при здійсненні роботи з оптимізації кількості судів та суддів, Державна судова адміністрація України повинна врахувати чіткий механізм визначення судового навантаження, особливостей впровадження нового процесуального законодавства та створення Єдиної судової інформаційної системи, дотримання принципу рівності суддів у питанні суддівської винагороди, а також забезпечення принципу доступності правосуддя.
  2. Визнати необґрунтованою та неприйнятною пропозицію Державної судової адміністрації України щодо утворення Великоолександрівського окружного суду Херсонської області.
  3. Для оптимізації видатків державного бюджету, проведення адміністративно-територіальної реформи та забезпечення доступності правосуддя пропонуємо:
    • Збільшити штатну чисельність суддів Нововоронцовського районного суду Херсонської області до п’яти чоловік.
    • Створити Нововоронцовський окружний суд Херсонської області на основі Нововоронцовського, Високопільського та Великоолександрівського районних судів з розміщенням центрального суду в смт. Нововоронцовка Херсонської області, територіальна юрисдикція якого поширюватиметься на Нововоронцовський,  Високопільський та Великоолександрівський райони Херсонської області, з штатною чисельністю суддів Нововоронцовського окружного суду Херсонської області в кількості 12 чоловік.
  4. Рішення зборів суддів направити голові Ради суддів України та розмістити його на офіційному веб-сайті суду для обговорення громадськості.  

 

 

 

 

                           Голова зборів                                                                  В.О. Каневський

 

 

                           Секретар зборів                                                               А.А. Волченський